Så kan du fylla på körkassan

Med en ganska rimlig arbetsinsats kan kören dra in åtskilliga tusenlappar genom att utnyttja möjligheten att sälja Bingo- och Sverigelotter. Dessa ges ut av föreningslivets eget, ideella spelbolag, Folkspel.

Körresor, scenkläder, noter, lokalhyra… Det är många utgifter som ska täckas för en kör och inte sällan kan det vara knapert i kassan.

Folkspel heter föreningslivets eget, ideella spelbolag, som ger ut Bingo- och Sverigelotterna. Folkspel ägs alltså av 74 riksorganisationer, varav Sveriges Körförbund är en. (Andra exempel är Riksidrottsförbundet, Diabetesförbundet, Kennelklubben och Prostatacancerförbundet). Allt överskott som genereras av lottförsäljningen går tillbaka till föreningarna. Affärsmodellen bygger på att lokala föreningar, till exempel en kör, säljer lotter och får behålla en del av försäljningssumman.

– Under 2015 tjänade föreningarna hela 180 miljoner och det ser ut att bli mer när vi summerar 2016, berättar Helen Eriksson på Folkspel.

Bingolotto

Vill man göra det enkelt för sig, säljer man in abonnemang, vilket innebär att lottköparna får lotten hemskickad regelbundet och Folkspel bevakar vinsten åt dem. Föreningen får provision på varje lott.

Ett rekord innehas av Örebro SK Ungdom som sålde hela 12 000 bingolotter till Uppesittarkvällen 2013. Det gav dem 276 000 kronor på en månad! Men ett räkneexempel som kanske känns mer realistiskt kan vara en kör på 50 personer som säljer 22 Bingolotter per person vid en punktinsats. Det genererar 20 000 kronor!

På Folkspels hemsida kan ni läsa mer om hur man går till väga, räkna på vad ni skulle kunna tjäna, samt se hur Örebro SK Ungdom bar sig åt vid sin rekordförsäljning.

www.folkspel.se

Text: Petra Hansson
Foto: BingoLotto

Folkspel
Folkspel ligger också bakom projektet Årets Eldsjäl. Förutom att utse Årets Eldsjäl, uppmärksammar de föreningslivets olika eldsjälar i artiklar på hemsidan www.åretseldsjäl.se

Om du känner en riktig eldsjäl – eller flera – som förtjänar att lyftas fram, så tipsa Folkspel! En journalist tar kontakt och gör ett reportage.