Välkommen att medverka i årets traditionella advents- och julkonsert med storkör i Stockholm!

Det är tionde gången vi anordnar denna populära konsert och i år går den av stapeln Torsdagen den 28 november kl. 19:00 (samling 16:30) i Norrmalmskyrkan på Norrtullsgatan 37.

Repertoaren blir huvudsakligen ur den rosa Julkörprisman från Gehrmans förlag (klassisk advents- och julmusik), och blir ungefär densamma som tidigare. Hallelujah-kören ur Händels Messias var ny förra året och den har vi med även i år.

Vid konserten kommer även Adolf Fredriks Musikklasser 7EF samt sopransolisten Paulina Pfeiffer att medverka. Magnus Bergman ackompanjerar. Storkören sjunger själv ett antal stycken, musikklasserna samt Paulina sjunger några egna stycken och så förenas vi i en ännu större kör, allt under ledning av Tony Margeta.

Obligatoriskt gemensamt rep: onsdag 27/11 kl. 18.30-20.30 i aulan på Adolf Fredriks Musikklasser, Västmannagatan 19.

För att undvika trängsel så har vi bestämt att tillåta max 100 sångare i storkören. Vi kommer också att eftersträva en god SATB stämfördelning. Förutom Stockholmskörer så är även körer från Uppsala och Gotland inbjudna eftersom dessa tillhör Team Öst i Sveriges Körförbund. Anmälan är öppen för förbundets medlemmar och deltagandet är kostnadsfritt.

Anmälan till denna adventskonsert sker körvis, d.v.s. kontaktpersonen i er kör samlar in namn och stämma från respektive kör och anmäler detta i formuläret via bifogad länk (se nedan). Skulle det råka vara endast en sångare ur en kör som vill vara med, så får den personen givetvis anmäla sig själv, även då via formuläret.

Vill du delta, men ännu ej är medlem i Sveriges Körförbund, så kan du först anmäla dig som medlem här.

Enskilda medlemmar i Sveriges Körförbund (ej anslutna via någon kör) anmäler sig med samma formulär. (Alla fält måste fyllas i så skriv 0 i de stämmor du inte tillhör, samt ditt eget namn i stället för körens namn och dig själv som kontaktperson. Ange om du är medlem i körförbundet i rutan där det frågas om kören är medlem.)

Man kan redigera sitt formulärsvar fram till sista anmälningsdag.

Det är förenat med mycket arbete att arrangera en konsert av det här formatet och vi gör det för att vi vill ge alla en möjlighet att få sjunga i kör i stort format tillsammans med professionella musiker och för att synliggöra körsången i Stockholm. Avhopp av sångare i sista stund ställer till det mycket, då vi inte kan bereda plats för dem som verkligen vill vara med. Jag ber er därför vara tydliga i era körer med att man skall ha bestämt sig för att delta innan man tackar ja. Avhopp efter sista anmälningsdag kommer att debiteras med 150:-/korist för att täcka administrativa kostnader, lokalhyra etc.

Anmälan måste vara oss tillhanda absolut senast fredagen 25 oktoberkl. 12.00 – då stängs formuläret! Anmälan kan dock komma att stängas tidigare om maxantalet 100 stämfördelade sångare är nått.

Info om biljetter, klädsel, exakt repertoar m.m. kommer att skickas till anmälda körer/sångare.

Ev. frågor skickas via mejl till katarina.sjoberg@sverigeskorforbund.se

Välkomna!

Tony och Katarina