Scenisk kör – webbinarium för körsångare i norr

Om scenisk musikalisk kommunikation, om kroppsspråk och om den närvarande rösten.

Saknar du kören? I denna sega väntan på de riktiga körträffarna bjuder Sveriges Körförbund Team Norr in till ett webbinarium i scenisk kör med sångerska, musikregissören och körinspiratören Anci Hjulström. Passa på att fylla på med inspiration och elda på kördrömmarna!

För vem? Körsångare från Västerbotten och Norrbotten. Enstaka sångare såväl som hela körer.

När? Onsdag 24 februari kl. 18.30-21.00.

Vad? Föreläsning, samtal och praktiska övningar på temat scenisk kör. (Läs mer nedan.)

Var? Digitalt via Zoom, du deltar med din mobil/dator eller liknande med internettillgång. Du får länken i god tid innan per mejl, om du har anmält dig.

Deltagaravgift? Gratis för medlemmar i Sveriges Körförbund. 180 kr för icke-medlemmar och då ingår medlemskap under 2021! (Naturligtvis kan du delta utan att bli medlem också, om du föredrar det).

Sista anmälningsdag? Måndag 22 februari. Begränsat antal platser – först till kvarn!

Anmäl dig här: ANMÄLAN

Har du frågor? Kontakta Monica Åslund, monica.aslund@sverigeskorforbund.se

Vill du veta mer…

… om Anci Hjulström?

Anci Hjulström är sångerska, skådespelerska och regissör med ständig lust att utforska rösten, kroppen och scenrummets uttrycksmöjligheter. Hon verkar som artist, regissör, producent, föreläsare, konferencier och mycket mer… Anci är medskapare och medlem i sångensemblen Amanda – pionjärer som scenisk kör – och har utbildat bland annat utbildat sig vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg, Larssons Teaterakademi i Göteborg och Teaterverkstan i Stockholm.

… om scenisk kör?

Det kan vara så mycket. Eller så lite. Stora penseldrag. Eller små små.

Det handlar om en scenisk medvetenhet. Vi kan vara många människor på en scen i en kör. Man kan lätt tro att man inte syns. Men när varje människa i en kör tar ett personligt ansvar och lämnar den privata delen i sig och blir sceniskt medveten, händer mirakel. Bara av det. Det räcker att en enda inte är närvarande, utan tänker på något annat, faller det hela. Så viktig är varje körmedlem. Börjar gruppen medvetet mentalt arbeta tillsammans i musiken, kopplar ihop sig till en körkropp, kan vad som helst börja hända med musiken, klangerna, kropparna rummet, publiken. Det är där, i den medvetna närvaron allt börjar.

Anci Hjulström arbetar med begrepp som närvaro, lyssning, scenisk medvetenhet, riktning, kroppsspråk, kommunikation, kreativitet, musikalisk dramaturgi. Hon arbetar också med att hitta större trygghet på scen, såväl hos den enskilde körsångaren som i kören som helhet.

• Vad längtar jag efter att uttrycka med vår körkonsert? Hur levandegör vi vår musik?
  • Finns det hinder, prestationstänkande och rädslor i vägen för det jag/vi vill uttrycka? Isåfall, finns det verktyg för att hantera dem?
  • Hur hittar vi in i ett gemensamt uttryck, ”körkroppen”? Hur hittar vi det i gemensamma röstklanger?
  • Hur får vi igång kreativiteten i hela kören och hur hittar vi just vår körs unikhet?
  • Hur kan vi enkelt väva samman körmusiken med rörelser, texter till en helhet?
  • Vad har vi för övriga kunskaper inom vår kör och hur kan vi använda oss av dem?
  • Hur kan vi använda oss av hela scenrummet på olika konsertscener, kyrkor med mera?

… om Sveriges Körförbund Team Norr?

Team Norr är en del av Sveriges Körförbunds nya organisation. Teamet ska stötta och liva upp tillvaron för körer Västerbotten och Norrbotten. Till sin hjälp har teamet förbundet och en stadig budget för att göra bra grejer varje termin. Just nu består teamet av Pernilla Fagerlönn, Gällivare, Lotta Karlsson, Boden och Åsa Lindström, Lycksele. Därtill toppas de med Monica Åslund från Luleå som också sitter i Sveriges Körförbunds styrelse.

Arrangörer? Sveriges Körförbund i samarbete med Kulturens bildningsverksamhet.

Körer i Västerbottens län

Körsortera i fallande ordning Plats Typ av kör Hemsida