China Tour 2019

ABBA The Museum/Choir

ABBA The Museum The Choir

ABBA The Museum The Choir är ett levande löv på en förgrening av ABBA-trädet som både förvaltar och förnyar ABBAs musik. Kören förvaltar ABBAs låtskatt med kärlek och respekt, och vidareutvecklar den genom att överföra arrangemang, sound och klanger till körens förutsättningar och uttrycksmedel. Kören består av tolv sångare.

ABBA The Museum The Choir grundades 2014 av ABBA The Museums

VD Mattias Hansson och Björn Ulvaeus för att fira 40-årsjubileet av ABBAs

seger i Eurovision Song Contest i Brighton 1974. Körens 50 ursprungsmedlemmar valdes ut genom audition i samarbete med Sveriges körförbund och Karin Bäckström, som också var körens första konstnärliga ledare. Sedan hösten 2015 drivs kören i egen regi i ett mindre format i nära samarbete med ABBA The Museum och övriga inom ABBA-familjen.

Kören har framträtt i flera officiella ABBA-sammanhang och större tillställningar både i Sverige och internationellt. Bland annat har kören uppträtt i direktsänd TV, som SVTs nyårsprogram Tolvslaget, TV4 Nyhetsmorgon Nyårsafton, samt under 2019 genomfört konserter i Helsingborgs konserthus och turnerat i Kina.

Erbjudande

ABBA The Museum The Choir tar ABBAs musik ett steg vidare – upplevelsen börjar med igenkännande, men stannar inte där. Kören har ett helt eget sound, som vilar på solid ABBA-grund. Körarrangemang, inspelade instrumentalbakgrunder, scenkläder mm skapas inom ABBA-familjen speciellt för kören. Kören framträder med ackompanjemang eller a cappella, med varierande föreställningar och låturval ur ABBA-katalogen.

Kören kan bokas för exklusiva framträdanden.

You can dance, you can jive, having the time of your life…

KONTAKT / BOKNING:

johan@thechoir.se