Lunds Akademiska Kör efter uppsättningen av Purcells Dido och Aeneas sommaren 2011.

Lunds Akademiska Kör

Lunds Akademiska Kör är en blandad kör med runt 50 medlemmar – de flesta studenter och doktorander i Lund och Malmö. Kören bildades 1927 som damkör, men ombildades 1948 till blandad kör. LAK är knuten till Lunds universitets musikenhet Odeum. Dirigent och konstnärlig ledare är sedan 2007 Cecilia Martin-Löf.

LAK ger årligen ett tiotal publika konserter, bland dessa oftast en sakral konsert på höstterminen och en profan konsert på vårterminen. Kören medverkar också med sång vid universitetets högtider såsom professorsinstallationer och doktorspromoveringar.

Repertoar och inriktning

Repertoaren är varierad, men tyngdpunkten finns i den klassiska musiken för kör a cappella. Genom åren har LAK uppfört flera av körlitteraturens stora verk, men också presenterat mindre kända verk för sin publik. Under de senaste åren har kören till exempel framfört Buxtehudes Membra Jesu Nostri, Schütz Weihnachtshistorie med musiker på tidstypiska instrument, Martins mässa för dubbelkör och nordisk musik av bla. Werle, Mäntyjärvi och Holten. Det senaste året har vi firat körens 85-årsjubileum med ett antal ambitiösa uppsättningar: Purcells kammaropera Dido och Aeneas på Festspelen i Piteå, Beethovens Nia tillsammans med Malmö Symfoniorkester och ett antal andra Lundakörer samt samarbeten med universitetets symfoniorkester Akademiska Kapellet i en julkonsert med klassiska julsånger för kör och orkester. Detta har varvats med svensk folkmusik i körtappning och pampig engelsk katedralsmusik av bland andra jubilaren Benjamin Britten.

Krav för att vara med i kör

Bra gehör, god notläsningsförmåga och körvana.