Succékonsert för Barncancerfonden

Konserten som körförbundets Västra Götalandsdistrikt anordnade, till förmån för Barncancerfonden, blev sannolikt regionens största kör- och orkesterprojekt i år. Och resultatet blev en dundersuccé!

Konsertdagen, den 18 november, inleddes med en workshop med fokus på uttryck. 133 körsångare deltog i denna och ytterligare några anslöt sedan till kvällens konsert. Sveriges Körförbunds distriktsansvarige, Thomas Sjöström, ledde workshopen tillsammans med körnestorn Gunno Palmqvist. Deltagarna hade fått noter och ljudfiler till ett antal sånger i förväg och dagen ägnades åt att vässa det musikaliska uttrycket.

– Det blev en jätterolig, trivsam och lärorik dag, säger Thomas Sjöström, som ansvarade för hela arrangemanget inklusive kvällens konsert.

– Vi fick väldigt positiv feedback och många har även hört av sig och frågat när vi anordnar detta nästa gång.

Utöver körsångarna, medverkade Carolina Sandgren, solist från Göteborgsoperan och tenoren Glenn Kjellberg, samt runt 70 medlemmar från symfoniorkestern Gothia Concentus. Det blev en minst sagt blandad och färgstark repertoar, med bland annat Tonerna, When You Believe, Jesus Bleibet Meine Freude och O Sole Mio. Vissa sånger framförde solisterna själva, några sjöngs av storkören och andra sånger framförde hela ensemblen tillsammans.

Kören bestod bland annat av sångare från Thomas Sjöströms körer Stämbanden och Ta Ton. Ytterligare två körer kom i stort sett mangrant: Släng Gafflarna och Röster i Råda. Dessutom medverkade många enskilda sångare, bland annat personer som brukar delta i evenemangen ChorusNight, samt flera nytillkomna medlemmar i förbundet. Mestadels var det sångare från Västra Götalandsregionen, men vissa kom långväga ifrån, såsom Skåne, Stockholm och Örebro.

– Alla medverkande ställde upp gratis och Oscar Fredriks församling lånade ut kyrkan utan kostnad, så alla pengar vi fick in gick till Barncancerfonden. Det känns fantastiskt! summerar Thomas Sjöström.

Hela 23 579 kronor inbringade konserten till Barncancerfonden.

TEXT: Petra Hansson

FOTO ovan: Susanne Berntsson