Rösta på Jonas Hagström som Årets Eldsjäl!

Nu har Körsverige chansen att rösta på vår kandidat Jonas Hagström inför Eldsjälsgalan den 15 mars. Han är en sann eldsjäl som har visat vilka fantastiska saker man kan åstadkomma med goda idéer, outtröttligt engagemang och körsång!

Första gången han besökte en flyktingförläggning slogs han av tristessen och hopplösheten. Då bestämde sig han och hans fru Rosmari för att starta en kör – det är nämligen det de jobbar med annars. Och så blev det. Sedan början av 2015 driver de kören The Rockin Pots för asylsökande på flyktingförläggningen i Grytan utanför Östersund tillsammans med organisationen Hej Främling.

Körträffarna är öppna för allmänheten och det blir en härlig mix med äldre lokalbor och barnfamiljer som har tagit sig ut i skogen för att sjunga med de nyanlända. Det har skapats kontakter och informella nätverk som har lett till både praktikplatser och bostäder. Och självklart till att göra livet roligare för de nyanlända.

De övar tillsammans varje vecka och ett par gånger per år så sjunger de tillsammans med andra etablerade körer från Östersund och har jul- och vårkonserter ihop. De bygger broar mellan olika kulturer och nationaliteter och sprider glädje. Sången blir en meningsfull aktivitet som ger flyktingarna någonting annat att tänka på för en stund än den tuffa situation de befinner sig i.

Idén med Rockin Pots har spritts runt om i landet. Jonas Hagström har anlitats flitigt som föreläsare och inspirerat fler att starta liknande körer.

Rockin Pots har också synts genom att de har deltagit i flera stora galor, bland annat med sin beskyddare Thomas Ledin. De framträdde till exempel på Eurovision Song Contest 2016.

– Jag vill uppmana alla våra medlemmar i körförbundet att gå in på länken och rösta. Nu har vi chansen att visa vilken fantastisk betydelse körverksamheten kan ha på många olika sätt, säger Kerstin Fondberg, förbundsdirektör i Sveriges Körförbund.

– Jonas Hagström är en sann eldsjäl, som har lyckats med det som många andra gått bet på – att underlätta för nyanlända att integrera sig framgångsrikt i vårt land.

För att rösta på Jonas Hagström, klicka här!