Känner du någon eldsjäl värd att hylla?

Eldsjälarna är hjärtat i det svenska föreningslivet. Det krävs enormt engagemang, passion och vilja för att en förening eller klubb ska fungera och må bra. Därför har Folkspel skapat utmärkelsen Årets Eldsjäl. Du kan nominera någon som du tycker förtjänar denna utmärkelse!

Eldsjälarna i det svenska föreningslivet prisas och vinnarna utses under Eldsjälsgalan. Det är svenska folket och svenskt föreningsliv som nominerar. Om ni har en sann eldsjäl i er kör, så varför inte ta chansen att nominera denne!

Det är fritt fram för vem som helst att nominera sin eldsjäl i någon av följande kategorier:

Integration – Någon som aktivt jobbar för att berika mångfalden och hjälper människor att bli en del av föreningen eller gruppen – oavsett bakgrund, hudfärg, etnicitet, religion eller sexuell läggning.

Kamratskap – En riktigt god vän som alltid ser andra människor, som strävar mot ett klimat där alla i föreningen, eller gruppen känner sig lika mycket värda och har respekt för varandra.

Öppen kategori – Någon som är en äkta eldsjäl och har ett brinnande engagemang som kommer många tillgodo inom föreningen eller gruppen.

Förening (ny för 2017). Här är temat jämställdhet.

Hälsa Någon som får andra att må bra – som hjälper människor runt omkring sig att må bra, fysiskt och/eller psykiskt.

Sedan väljs finalisterna ut av en jury.

Årets Eldsjäl – en stor succé
1,5 miljoner svenskar följde succén Årets Eldsjäl 2016 på sajten aretseldsjal.se. Sajten uppdaterades varje vecka med artiklar och filmer om Sveriges föreningsliv, organisationer och partners. Mer än 150 artiklar har publicerats hittills och totalt kom det in cirka 3 000 nomineringar in under hela 2016. Dessutom var det drygt 30 000 personer som varit inne och röstat på sin kandidat inför Eldsjälsgalan.

Eldsjälsgalan 2016
Eldsjälsgalan 2016 ägde rum den 9 mars 2017 på Berns salonger i Stockholm. På plats fanns de 20 finalisterna inom de fem kategorierna Integration, Hälsa, Kamratskap, Ledare och Öppen samt Folkspels partners och representanter ur näringslivet. Utöver äran är varje finalist garanterad ett personligt stipendium på 10 000 kronor.
Vinnarna får ytterligare ett stipendium och dessutom 50 000 kronor rakt in i det projekt eller förening den vinnande eldsjälen brinner för.
En av de fem kategorivinnarna utses dessutom till Årets Eldsjäl – och kan glädja sig åt en helt ny bil från Volkswagen! Så nominera din eldsjäl och hylla en hjälte!
– Att ge är att vara rik på riktigt, säger Anna Karlsson, Årets Eldsjäl 2016.

16 miljarder till Sveriges föreningar
Allt överskott från Folkspels verksamhet går direkt till klubbar, föreningar och organisationer över hela landet. Där bidrar det till ett rikare föreningsliv som ger fler chansen att mötas, umgås och utvecklas. Sedan starten har inte mindre än 16 miljarder kronor gått tillbaks till Sveriges fantastiska föreningar.

Svenskt föreningsliv gör Sverige bättre för alla.

Nominera din eldsjäl på www.aretseldsjal.se

Foto: Eldsjälsgalan