Internationell röstkongress till Stockholm

Åtskilliga världsnamn inom röstpedagogik och sång kommer till den internationella kongressen för röstpedagoger, International Congress of Voice Teachers 2017 (ICVT 9). Den hålls på nya Kungliga Musikhögskolan den 2–6 augusti 2017.

Temat för kongressen är ”The Future of Singing. Tradition and Science in Harmony”. Det är nionde gången ICVT, som i år firar 30-årsjubileum, arrangeras och första gången i Sverige. Värd är Svenska Sång- och Talpedagogförbundet SSTPF, som är ett av världens äldsta pedagogförbund, grundat 1933.

– Vi vill belysa hur rösten används i sång och tal, alltifrån barns röstanvändning till högsta professionella nivå, med både en traditionell och en innovativ blick, säger Ann-Christine Wilund, ordförande i Svenska Sång- och Talpedagogförbundet SSTPF.

– Det gör vi genom att knyta an till aktuell röstforskning inom akustik, medicin, fysik och pedagogik. Även körsångens betydelse kommer att belysas,

Kongressen bjuder på ett fullmatat program med seminarier, masterclasses, föreläsningar och konserter.

Bland de medverkande finns namn som sångpedagogerna Monica Groop, Janice Chapman, Bo Skovhus, George Shirley, Håkan Hagegård, Aija Puurtinen, Barbro Marklund, Helena Jonasson och David Jones, körpedagogen André de Quadros, historikern och dramaturgen Stefan Johansson, samt forskarna Johan Sundberg, Matthias Echternach och Sten Ternström.

Förutom kongressens ordinarie program bjuder Stockholms stad till mottagning på Stadshuset. Det blir även visning av Kungliga Slottet samt en konsert i Rikssalen, med temat kunglig musik. På programmet för de omkring sexhundra delegaterna står även ett besök på Drottningholms Slottsteater.

­– Vi hälsar våra gäster och deltagare välkomna till ett land med stolta sångartraditioner som bland annat Jenny Lind, Christina Nilsson, Jussi Björling, Birgit Nilsson, Nina Stemme, Peter Mattei och Loa Falkman, som exempel på den klassiska sångartraditionen. Inom musikal och populärmusik har vi Peter Jöback, Helen Sjöholm, ABBA, Carola och många, många fler, säger Ann-Christine Wilund.

Man kan delta i hela konferensen eller enskilda dagar.

För mer info om programmet och anmälan, se www.icvt2017.com

Foto: KMH/Ola Fogelström