Europa Cantat samlar tusentals i Tallinn 2018

Nästa år kommer Europa Cantats stora körfestival att arrangeras i Estland. Den 27:e juli till 5:e augusti möts sångare från hela Europa i workshops, konserter och andra inspirerande evenemang. Festivalen vänts samla runt 4 000.

Europa Cantat 2018 erbjuder ett rikt smörgåsbord av möjligheter att inspireras och utvecklas. Här finns något för sångare på alla nivåer, alla åldrar och inom alla möjliga genrer. Totalt erbjuds 45 olika workshops som sträcker sig över fyra till åtta dagar plus många ”discovery ateliers” alltså kortare workshops som man kan välja när man har någon dag över.

– Festivalen är en mötesplats vars mål är att låta körsångare mötas i workshops och vänskapskonserter och utvecklas med hjälp av inbjudna toppdirigenter och gästande ensembler från hela världen, berättar Cecilia Martin-Löf, director cantorum vid Lunds universitet samt svensk representant i Europa Cantat music commission.

Även om bredden är stor, läggs lite extra fokus på värdlandet. Eftersom Estland är en stolt och framstående körnation, kan deltagarna räkna med häftiga körupplevelser. Man kan till exempel få sjunga Arvo Pärt med Tonu Kaljuste och estniska nationalfilharmonin. För den som vill uppleva en äkta estnisk ”song celebration day” ordnas också en stor workshop som utmynnar i firandet av Estlands 100 år som stat, på den berömda utomhusscenen strax utanför Tallinn under ledning av estniske Hirvo Surva.

Bland övriga godbitar ur programmet kan nämnas att man kan få sjunga Bob Chilcotts musik med Bob Chilcott själv, bli coachad av Swingle Singers, sjunga The Real Groups musik under ledning av en av originalmedlemmarna, sjunga rekviem, barockmusik och pop.

För dirigenter finns ett särskilt spår, ”study tour for conductors” under Rainer Helds ledning. Kommer du som kompositör finns ett ”conductors and composers programme” samt möjlighet att presentera din musik inför alla körledare som följer dessa spår.

För föräldrar som vill åka finns ”Musical kindergarten” för mindre barn medan den egna workshopen pågår, och för äldre barn finns ett antal workshops för såväl gosskör och flickkör som workshops för blandade barn- och ungdomskörer.

– Jag kan verkligen rekommendera detta fantastiska event som samlar deltagare från hela världen i vänskaplig sångaranda – särskilt när det nu går av stapeln i ett av våra närmaste grannländer, säger Cecilia Martin-Löf.

Om Europa Cantat festival

Festivalen arrangeras vart tredje år sedan 1960 av European Choral Association Europa Cantat.

Förra året hölls den i Pecs i Ungern.

Sveriges Körförbund är en av medlemsorganisationerna i European Choral Association.

Läs mer!