Årets Körledare 2019 är Karin Oldgren

Ett stort grattis till Karin Oldgren, Årets Körledare 2019!

Årets Körledare är ett stipendium som delats ut sedan 1986 och tilldelas en körledare som gjort särskilda insatser för det svenska körlivet. Sedan 2011 delas stipendiet ut av Föreningen Sveriges Körledare tillsammans med Inge och Einar Rosenborgs stiftelse för svensk musik och kallas Föreningen Sveriges Körledare och Rosenborg-Gehrmans stipendium Årets Körledare.

Motivering:

Karin Oldgren är en modig körledare. Hon har en stark och uttalad strävan i den musikaliska utvecklingen av sina körer. Hon har en fin känsla för vokala uttryck och skapar ett tillitsfullt arbetsklimat i sina ensembler genom en personlig utstrålning, som bottnar i ett gediget kunnande, lång erfarenhet och en alltid spirande nyfikenhet. Hon har med framgång – på egen hand och i samarbete med andra – arbetat med sceniska produktioner som gjort avtryck. Karin levererar körmusik på en hög konstnärlig nivå och beställer också nya verk.

Karin Oldgren har en flerårig gärning som omvittnat skicklig pedagog på körpedagogutbildningen vid Musikhögskolan i Örebro. Hon har tillsammans med sina körer erhållit meriterande priser vid internationella tävlingar. Karin inspirerar – och det ger resultat.