Scenisk kör - webbinarium för körsångare i norr

Scenisk kör – webbinarium för körsångare i norr
Om scenisk musikalisk kommunikation, om kroppsspråk och om den närvarande rösten.

Saknar du kören? I denna sega väntan på de riktiga körträffarna bjuder Sveriges Körförbund Team Norr in till ett webbinarium i scenisk kör med sångerska, musikregissören och körinspiratören Anci Hjulström. Passa på att fylla på med inspiration och elda på kördrömmarna!

För vem? Körsångare från Västerbotten och Norrbotten. Enstaka sångare såväl som hela körer.

När? Onsdag 24 februari kl. 18.30-21.00.

Vad? Föreläsning, samtal och praktiska övningar på temat scenisk kör. (Läs mer nedan.)

Var? Digitalt via Zoom, du deltar med din mobil/dator eller liknande med internettillgång. Du får länken i god tid innan per mejl, om du har anmält dig.

Deltagaravgift? Gratis för medlemmar i Sveriges Körförbund. 180 kr för icke-medlemmar och då ingår medlemskap under 2021! (Naturligtvis kan du delta utan att bli medlem också, om du föredrar det).

Sista anmälningsdag? Måndag 22 februari. Begränsat antal platser – först till kvarn!

Anmäl dig här: ANMÄLAN

Har du frågor? Kontakta Monica Åslund, monica.aslund@sverigeskorforbund.se

Vill du veta mer…

… om Anci Hjulström?

Anci Hjulström är sångerska, skådespelerska och regissör med ständig lust att utforska rösten, kroppen och scenrummets uttrycksmöjligheter. Hon verkar som artist, regissör, producent, föreläsare, konferencier och mycket mer… Anci är medskapare och medlem i sångensemblen Amanda – pionjärer som scenisk kör – och har utbildat bland annat utbildat sig vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg, Larssons Teaterakademi i Göteborg och Teaterverkstan i Stockholm.

… om scenisk kör?

Det kan vara så mycket. Eller så lite. Stora penseldrag. Eller små små.

Det handlar om en scenisk medvetenhet. Vi kan vara många människor på en scen i en kör. Man kan lätt tro att man inte syns. Men när varje människa i en kör tar ett personligt ansvar och lämnar den privata delen i sig och blir sceniskt medveten, händer mirakel. Bara av det. Det räcker att en enda inte är närvarande, utan tänker på något annat, faller det hela. Så viktig är varje körmedlem. Börjar gruppen medvetet mentalt arbeta tillsammans i musiken, kopplar ihop sig till en körkropp, kan vad som helst börja hända med musiken, klangerna, kropparna rummet, publiken. Det är där, i den medvetna närvaron allt börjar.

Anci Hjulström arbetar med begrepp som närvaro, lyssning, scenisk medvetenhet, riktning, kroppsspråk, kommunikation, kreativitet, musikalisk dramaturgi. Hon arbetar också med att hitta större trygghet på scen, såväl hos den enskilde körsångaren som i kören som helhet.

• Vad längtar jag efter att uttrycka med vår körkonsert? Hur levandegör vi vår musik?
  • Finns det hinder, prestationstänkande och rädslor i vägen för det jag/vi vill uttrycka? Isåfall, finns det verktyg för att hantera dem?
  • Hur hittar vi in i ett gemensamt uttryck, ”körkroppen”? Hur hittar vi det i gemensamma röstklanger?
  • Hur får vi igång kreativiteten i hela kören och hur hittar vi just vår körs unikhet?
  • Hur kan vi enkelt väva samman körmusiken med rörelser, texter till en helhet?
  • Vad har vi för övriga kunskaper inom vår kör och hur kan vi använda oss av dem?
  • Hur kan vi använda oss av hela scenrummet på olika konsertscener, kyrkor med mera?

… om Sveriges Körförbund Team Norr?

Team Norr är en del av Sveriges Körförbunds nya organisation. Teamet ska stötta och liva upp tillvaron för körer Västerbotten och Norrbotten. Till sin hjälp har teamet förbundet och en stadig budget för att göra bra grejer varje termin. Just nu består teamet av Pernilla Fagerlönn, Gällivare, Lotta Karlsson, Boden och Åsa Lindström, Lycksele. Därtill toppas de med Monica Åslund från Luleå som också sitter i Sveriges Körförbunds styrelse.

Arrangörer? Sveriges Körförbund i samarbete med Kulturens bildningsverksamhet.

Lapponica firade 20-årsjubileum

Qvinnokören Lapponica, Luleå, har i höst firat 20-årsjubileum med ett varierat musikfyrverkeri. På Jubileumskonserten fick publiken bland annat lyssna till körens favoritsånger som Gabriellas sång,You´ll never walk alone och Kärleken är. I den sistnämnda sången förstärktes kören av före detta Lapponicor. Det blev trångt på scenen men ett kärt återseende. Sedan följde några femtiotalssånger som Luleåsonen Gunnar Wiklund uppträdde med, något som uppskattades av publiken. Konserten förgylldes av bröderna Henrik och Magnus Rongedal och tillsammans med kören framfördes Just a minute och September.  Piteåbandet Guns For Hire ackompanjerade vilket tillförde en extra dimension.

Till avslutning fick publiken hänföras av världshits som Skyfall och tillsammans med Rongedals Bohemian Rhapsody.

Körledaren Irene Perdahl står för samtliga arrangemang i den både omfattade och varierande repertoaren som är körens signum. Det är en av anledningarna till att många sångare har varit med sedan starten 1997.

Sjung med Sveriges största konserthusorgel!

Nu kan du som körsångare vara med och fira 10-årsjubileet av Orgel Acusticum, Sveriges största konserthusorgel. Den uppskattade kursen från förra året, ”Kör med instrumentets drottning” är tillbaka med nya härliga verk.

Tillsammans med detta fantastiska instrument med otroliga 9 000 pipor, framför ni verk av bland andra Rutter, Stenhammar och Sandström.

Du sjunger tillsammans med Erik Westbergs Vokalensemble under professor Erik Westbergs ledning och med organisten Lars Nilsson som spelar på Orgel Acusticum.

En magisk musikupplevelse kan utlovas.

Kursledare: Erik Westberg, professor vid Luleå Tekniska Universitet i kördirigering och körsång
Konserthusorganist: Lars Nilsson, lärare vid Musikhögskolan i Piteå i liturgiskt orgelspel och känd orgelimprovisatör.
Tid: söndag 8 oktober 2017 kl.10-15
Plats: Studio Acusticum Musikhögskolan Piteå

Kostnad:
100 kr för medlemmar i Sveriges Körförbund
280 kr för icke-medlemmar
En lättare förtäring ingår.

Anmäl dig här senast 30 september!

Norrbottensdistriktet bjuder in till kördag

Kursen heter "Kör med instrumentets drottning".

Deltagarna får uppleva hur det är att sjunga med en stor kör med professionella förtecken, a cappella med Erik Westbergs Vokalensemble. De får också sjunga tillsammans med Orgel Acusticum, Sveriges största konserthusorgel med 9 000 pipor.

Kursen vänder sig till dig som körsångare som vill uppleva sångarkänsla, storslagen musik och verk med igenkännandets glädje.

Kursledare: Erik Westberg, professor vid Luleå tekniska universitet i kördirigering och körsång.
Konserthusorganist: Lars Nilsson
Tid: lördagen 29 oktober 2016 kl 10-15
Plats: Studio Acusticum, Piteå
Kostnad:
100kr för medlemmar
280 kr för icke-medlemmar (men då blir man medlem i Sveriges Körförbund under 2016 och 2017 )

Medtag något lätt att äta och dricka i pausen

Anmäl dig här: Anmälan Senast 25 oktober

Varmt välkomna!

Hälsar Kia Karlman
Distriktsansvarig i Norrbotten
Sveriges Körförbund

Foto: Peter Lundholm

Sjung av hjärtat, sjung!

Sångerskan och artisten Anci Hjulström håller den 21 september i en workshop i Luleå tillsammans med musikern och forskaren Rickard Åström. Workshopen heter Sjung av hjärtat, sjung! och innehåller såväl scenisk framställning och kommunikation som lyfter konserten, samt intresseväckande fakta om körsångens påverkan på hjärtrytm och andning.

- Du får själv vara med och upptäcka hur allt synkroniseras när vi sjunger tillsammans, förklarar Kia Karlman, körförbundets distriktsansvariga i Norrbotten.

Workshopen hålls på Hotell Örnvik i Luleå och pågår 09.00-16.00. Kostnad: 250 kronor. Det finns endast 30 kursplatser, skynda därför att anmäla via denna länk! För mer information, kontakta Kia Karlman på kia.karlman@sverigeskorforbund.se.

Foto på Anci Hjulström: Patrik Gunnar Helin

Anci Hjulström

Körer i Norrbottens län

Körsortera i fallande ordning Plats Typ av kör Hemsida