Bästa körvänner i coronatider

Överallt i Sverige ställs det nu in konserter. Körledare kommunicerar på Facebook kring hur repetitionsarbetet ska kunna fortsätta. Finns det digitala verktyg? Hur gör du? Ska vi repetera utomhus?

Oron och ledsnaden är stor. Långa tider av repetitioner med inspirerande fokus mot kommande konserter och projekt rycks undan över en dag. Körer som inte har en organisation bakom sig ser hur biljettintäkter och budgetar försvinner i fjärran. Hur ska det gå med vår verksamhet? Hur många i kören utgör riskgrupperna? Ska vi alla sjunga fortsättningsvis från våra balkonger, som i Italien?

Men Sverige är inte Italien. Någon humoristisk sångare gör ett roligt klipp som läggs ut på sociala medier med en ensam kvinna på söder i Stockholm som står i regnet på sin balkong och sjunger svagt ”Det här är den bästa dagen i mitt liv” Jag skrattar för det är så rörande, så beskrivande av oss i norden, som står i regnet och vill så mycket, lika mycket gemenskap som italienarna visar. Men ingen annan människa finns på någon balkong för att stämma upp i sången. Det blir roligt mitt i bedrövelsen.

Vi behöver varandra. Sverige är ett av världens starkaste körländer. Nu står vi inför nya utmaningar när allt omkring oss ”rasar” i och med coronaviruset. Vår sång är obändig, den äger vi alltid. Kanske måste vi nu en tid hitta nya former för vår sång. Sjunga från balkonger eller mötas på nätet. Men nog fasen kommer vi nog snart stå där och trampa i kapphallen för att skaka av oss snön innan repet för nästa ljuvliga julkonsert. Den kraften biter inget virus på.

Karin Eklundh

Förbundsdirektör Sveriges Körförbund